“Met de uiteindelijke koper zaten we direct op één lijn”
Lees verder.

Bedrijfsoverdracht.

We kunnen diverse redenen bedenken wanneer bedrijfsoverdracht ter sprake komt. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe koers die u in gaat of een aankomend pensioen waardoor u overweegt uw bedrijf te verkopen. Het overdragen van een bedrijf doet u dan niet zomaar. Heeft u wel eens nagedacht wie allemaal bij een bedrijfsoverdracht betrokken zijn? Naast de koper en verkoper moet u ook denken aan familieleden binnen de onderneming, de afnemers, de leveranciers, de crediteuren, de banken en misschien ook wel de werknemers en de overige aandeelhouders.

Het overnametraject bestaat dus uit veel factoren en fases. Ons advies is om dit stap voor stap aan te pakken. Een bedrijfsoverdracht bestaat uit een fase voorafgaand aan een (ver)koopproces, een traject gedurende het proces en de fase na het sluiten van de deal. Adcorporate begeleidt en adviseert ondernemingen in deze fases. Dit ziet er als volgt uit:

  1. Bewustwording en oriëntatie: bent u als koper een ondernemer? Bij het runnen van een bedrijf komen bewuste kenmerken kijken die u als management buyin (MBI) of ondernemers buyin (OBI) koper moet bezitten voor het zijn van een ondernemer.
  2. Informatie verzamelen: wat en wie heeft u nodig bij een bedrijfsovername? Een gespecialiseerd overnameadviseur kan u advies geven en begeleiden.
  3. Voorbereiding: ga als koper na wat u daadwerkelijk wilt of verdiep u als verkoper in de opbrengsten van uw onderneming, zorg dat uw financiële planning op orde is.
  4. Zoeken en selecteren kandidaten: zelf aan de slag gaan met de (ver)koop of via een overnameadviseur in contact komen met kandidaten.
  5. De onderhandelingen: het sluiten van een deal. Makkelijker gezegd dan gedaan. Blijf daarom realistisch en doorloop alle onderwerpen die van belang zijn, eventueel samen met een gespecialiseerde overnameadviseur met kennis en ervaring in fusies en overnames.
  6. Afronding van het traject: voordat de uitkomst van de onderhandelingen vastgelegd zijn in een intentieovereenkomst moeten nog wat hobbels genomen worden. Denk aan due diligence, de financiering en de koopovereenkomst en leveringsakte.

Na het sluiten van een deal geldt dat de verkoper zijn onderneming overdraagt en afscheid neemt. De koper start vervolgens met het ondernemerschap en kan zijn plannen gaan uitvoeren. Het gehele traject dient nauwkeurig uitgevoerd te worden. Adcorporate beschikt over de benodigde specialistische kennis en kan u gedurende het overnametraject adviseren en begeleiden. Voor juridische en fiscale zaken werkt Adcorporate samen met uw advocaat of accountant. Wilt u uw aandelen overdragen aan de volgende generatie? Bedrijfsoverdrachten binnen de familie kunnen zorgen voor een emotioneel proces, heeft u hier vragen over? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek onder het genot van gewoon een kopje versgemalen Usawa Coffee.

Neem contact met ons op

De toegevoegde waarde van begeleiding bij een bedrijfsoverdracht

Waarom zou u een bedrijfsoverdrachtadviseur inschakelen? Wij van Adcorporate zijn van mening dat het belangrijk is te weten waar u aan toe bent. Zo kunt u iets niet-alledaags als een bedrijf overdragen zonder zorgen doen. Hierdoor voorkomt u dat u het traject “belast” met teleurstellingen door onwetendheid. U kunt een goede deal sluiten en uw onderneming met een gerust hart overdragen.

We hebben voor u als verkoper van uw zaak de toegevoegde waarde van een bedrijfsoverdrachtadviseur in kaart gebracht:

  1. U ontvangt een onderbouwde waardebepaling: de vraagprijs van uw onderneming wordt bepaald aan de hand van een waardebepaling.
  2. Wij gaan voor u op zoek naar de juiste koper: een zoektocht naar kopers met voldoende organisatorische en commerciële capaciteiten in combinatie met financiële middelen en het vervolgens samenbrengen van koper en verkoper.
  3. Het voeren van de onderhandelingen met kandidaat-kopers: wij nemen de onderhandelingen van u over en bepalen, uiteraard in samenwerking met u, de structuur van de overname en de uiteindelijke koopsom.
  4. Juridische en fiscale begeleiding bij de bedrijfsoverdracht: wij begeleiden en adviseren u gedurende het gehele traject bij het maken van beslissingen op juridisch en fiscaal gebied.
  5. Ondersteuning bij het afronden van de bedrijfsoverdracht: het opstellen van een intentieverklaring na overeenstemming over de bedrijfsoverdracht inclusief het opstellen van het overnamecontract. Vervolgens gaat u de aandelen overdragen bij de notaris en ontvangt u de koopsom van de deal.

bedrijfsoverdracht Intech

Waarom Adcorporate?

Adcorporate biedt deskundige en betrokken begeleiding bij de koop en verkoop van bedrijven. Met een transparante en duidelijke aanpak werken we samen met u aan dat ene einddoel: een geslaagde transactie. Wat ons kenmerkt:

  • Gewoon oog voor de mens én de zaak: op een betrokken en persoonlijke manier het beste advies verzorgen wat leidt tot de beste resultaten. Het belang van de klant staat altijd voorop. Onze succesverhalen van klanten onderstrepen deze aanpak.
  • Gewoon een tot in de puntjes verzorgd advies bij bedrijfsoverdracht: per bedrijfsoverdracht brengen we in de voorbereidende fase alles in kaart en gaan we gedurende het gehele project proactief te werk.
  • Gewoon een goudeerlijk gesprek: transparant en duidelijk waarin de belangen van alle partijen centraal staan. Zo weet iedereen waar we aan toe zijn en komen we tot die geslaagde transactie.
  • Gewoon al 17 jaar het allerbeste advies verzorgen: geslaagde transacties, tevreden ondernemers. Al vanaf 2002 hanteren we dezelfde aanpak met doorlopende concrete resultaten. Bekijk de verhalen van onze klanten en zie hoe zij de samenwerking hebben ervaren.

Neem contact met ons op.

Kom op de koffie.

Kom eens langs voor een vrijblijvend adviesgesprek onder het genot van gewoon een kopje versgemalen Usawa Coffee en kijk wat uw mogelijkheden zijn.

Bel 088 – 2326780 of Bel mij

Koffie