“Zoektocht naar een speld in een hooiberg”.

In 2013 is Wout Kocken van “W. Kocken RVS-STAAL B.V.” in contact gekomen met Adcorporate, doorverwezen door zijn accountant. De accountant realiseerde zich dat begeleiding bij verkoop een andere discipline betreft waarbij andere spelregels gelden en andere vaardigheden nodig zijn. Wout Kocken exploiteerde sinds begin jaren 90 een metaalproductiebedrijf wat zich had gespecialiseerd in enerzijds productie van RVS-machineonderdelen en anderzijds leidingwerk bij grote industriële bedrijven. Doordat de onderneming al lang bestaat, is deze meegegroeid met haar opdrachtgevers en heeft het bedrijf zich alle kennis en knowhow van de diverse installaties eigen gemaakt. Goed voor de continuïteit van de onderneming.

Het bedrijf was dusdanig georganiseerd dat op voorhand Adcorporate een aantal wijzigingen had voorgesteld: vindbaarheid op internet vergroten, afhankelijkheid klanten verlagen en afhankelijkheid van de ondernemer verlagen. Wout Kocken maakte voor de uitvoering van de werkzaamheden gebruik van een poule aan ZZP’ers waardoor hij uitermate flexibel was. De kennis was hierdoor echter niet verankerd in de onderneming wat bij het hebben van enkele “eigen” personeelsleden sneller het geval is. Het bijzondere was dat Wout deze adviezen wel begreep maar duidelijk aangaf dat de koper zich maar aan moest passen naar zijn situatie en niet andersom. Wout Kocken realiseerde zich terdege dat zijn gestelde voorwaarden gevolgen zouden hebben voor de doorlooptijd.

Een aparte situatie. Met begrip en respect voor het standpunt van Wout Kocken hebben we destijds de duidelijke afspraak gemaakt dat we op zoek zouden gaan naar hetzij een MBI-kandidaat hetzij een kleinschalig metaalbedrijf om zodoende de kans op een “match” te maximaliseren. Cultuur en persoonlijkheid van de koper waren de 2 belangrijkste criteria. Financieel draaide de onderneming prima en prognoses werden gerealiseerd.

Vanaf de start van de zoektocht naar potentiële kopers zijn er tal van geïnteresseerden geweest, deze beten zich echter allen vast op de 3 aandachtspunten. Voor Wout Kocken een situatie van jammer maar helaas. De juiste koper zou zich wel melden, het was alleen een kwestie van tijd.

Na bijna 3 jaar op relatief kleinschalige manier gezocht te hebben naar dé koper melde zich een metaalbedrijf dat al eerder een overname had meegemaakt van een bedrijf dat afhankelijk was van de eigenaar. Voorafgaand aan de onderhandelingen hebben diverse gesprekken plaatsgevonden, met en zonder adviseurs. Met als doel voldoende comfort te krijgen bij de match tussen partijen. Nadat koper en verkoper gezamenlijk de conclusie hadden getrokken dat de samenwerking succesvol zou kunnen worden, konden de onderhandelingen worden ingezet. Doordat beide partijen in hun gedachten al vooruit liepen op de samenwerking na overname stelden zij zich beide realistisch op waardoor de transactie uiteindelijk kon worden afgewerkt.

Van de start tot en met het eind heeft het verkoopproces exact 3 jaar geduurd. Letterlijk een zoektocht naar een speld in een hooiberg. Maar we hebben ‘m gevonden!

Terug naar overzicht.