We vonden zo’n goede en fijne koper, dat Mick daar nu nog steeds mee samenwerkt.

Bedrijf verkopen: Bernadette van Botenwacht vertelt hoe dat was

Na 13 jaar een succesvol bedrijf te runnen besluiten Mick en Bernadette, voormalige eigenaren van Botenwacht, hun bedrijf te verkopen. Naast hun pechhulp op water neemt de vraag naar bootonderhoud en met name de tankreiniging toe. Bernadette: “We haakten daarop in en die onderhoudstak werd zo groot, dat mijn  man zich daar meer op wilde focussen.” Om dat verder te ontwikkelen besluiten ze hun bedrijf te verkopen.

Nieuwe uitdagingen
Voor een bedrijf als Botenwacht geldt dat veel werk buiten reguliere werktijden gebeurt. “In het hoogseizoen maak je lange dagen en hebben mensen je vaak ook in het weekend en de vakanties nodig. In de winter neemt de vraag logischerwijs af.” Zowel Bernadette als Mick zochten naar een nieuwe uitdaging met meer regelmaat. Met de dieseltank reiniging en het plaatselijk groter onderhoud  van boten hebben ze grip op hun agenda. “Dat zorgt ervoor dat onze privé agenda beter te plannen is met meer mogelijkheden en we met onze kinderen kunnen doen wat we willen.”

“Ik raad iedereen een intakegesprek aan als je twijfelt om je bedrijf te verkopen. Veel vragen worden dan al beantwoord en je kan daarna nog rustig nadenken over een beslissing.”

Kiezen voor Adcorporate
Het is de eigenaren duidelijk: Botenwacht gaat in de verkoop en de zoektocht naar deskundig advies begint. “We voelden meteen een klik met Berrie en Wiesje toen we op kennismakingsgesprek gingen bij Adcorporate”, vertelt Bernadette. “We kregen vrij snel het idee dat Adcorporate begreep wat ons bedrijf waard was. Dat gaf een prettig gevoel. Bovendien voelden we direct een klik. Dat is toch belangrijk aangezien we alle informatie over Botenwacht op tafel legden.

Verkopen van je bedrijf
Tijdens het verkoopproces hoeven Bernadette en Mick zich weinig zorgen te maken. Ze kiezen er namelijk voor om Adcorporate iedere fase te laten regelen. “Vooral bij de voorbereiding gaf dat veel rust”, geeft Bernadette toe. Zo doet Adcorporate de eerste screening van potentiële kopers voor Botenwacht. “Op een gegeven moment had Berrie en Wiesje door hoe onze ideale koper eruit zag. Bovendien wist hij goed aan ze uit te leggen wat Botenwacht waard is. Daardoor vonden we een koper waar we ons goed bij voelden.”

 “We vonden zo’n goede en fijne koper, dat Mick daar nu nog steeds mee samenwerkt voor het reinigen van dieseltanks op vaartuigen.”

Reacties partners
Waar eigenaren bij de verkoop van hun bedrijf vaak ook het personeel moeten inlichten, was dit voor Bernadette en Mick niet nodig. “We hebben geen medewerkers, maar werken samen met partners. Zij kregen van de verkoop te horen toen het helemaal rond was en konden veel vragen daarom meteen beantwoorden.” Doordat ze precies wisten wie Botenwacht kocht, wisten ze hun partners te vertellen dat er weinig verandert. “Dat was natuurlijk de voornaamste vraag, maar gelukkig verandert alleen het aanspreekpunt voor hen.”

Terugblik
Bernadette kijkt met een positieve blik terug naar het gehele verkoopproces van hun bedrijf: “Er waren altijd korte lijnen bij Adcorporate en we kregen duidelijke antwoorden op onze vragen. Nergens werd omheen gedraaid. Van prijsbepaling tot onderhandelingen. Bij alle stappen snapten wij welke keuzes er werden gemaakt.”