“Er komt toch meer bij kijken dan je denkt”.

Ramon de Graaf is naar eigen zeggen meer een ‘uitbouwer’ dan een ‘opbouwer’. Toen het ondernemerschap begon te lonken, dacht hij dan ook direct aan een bedrijfsovername. Even een geschikt bedrijf zoeken, de prijs vaststellen en dan zal het snel rond zijn, zo was de gedachte. “Achteraf niet bepaald realistisch”, geeft hij toe. “Er komt toch meer bij kijken dan je denkt. Adcorporate wees me daar tijdens het eerste gesprek al op.”

Ramon de Graaf (39) leerde Adcorporate enkele jaren geleden kennen op de Startersdag van de Kamer van Koophandel. Hij werkte in die tijd nog bij een telecombedrijf, maar het ondernemerschap intrigeerde hem. Na de Startersdag liet hij zijn plannen even voor wat ze waren, totdat het op een gegeven moment écht begon te kriebelen. “Adcorporate zat nog vers in mijn geheugen, dus het contact was snel gelegd”, vertelt hij. “Ik hield een goed gevoel over aan het eerste gesprek. We zijn dan ook direct samen aan de slag gegaan.”

Scooterland

Kort nadat De Graaf zijn zoektocht naar een geschikt bedrijf startte, viel zijn oog op een profiel in de nieuwsbrief van Bedrijventekoop.nl. Hij besprak zijn interesse met Berrie Abelen van Adcorporate, die vervolgens het contact met de verkoper legde en de gesprekken op gang bracht. Amper een halfjaar later was de overname een feit. Het gaat om Scooterland, een leverancier van de meest uiteenlopende scooters, die bovendien service en onderhoud aan huis verzorgt. “Een gedegen bedrijf met een sterke servicepropositie en goede toekomstperspectieven”, stelt De Graaf. “Vanuit de zakelijke markt is er steeds meer interesse in scooters. Daarnaast zie ik mooie kansen op het gebied van elektrische scooters.

Financiële expertise

Adcorporate begeleidde De Graaf gedurende het gehele traject: van de eerste gesprekken met de verkoper tot de onderhandelingen en de contractondertekening. “Die ondersteuning van een specialist kun je gewoonweg niet missen”, stelt De Graaf. “Maar de samenwerking met Adcorporate had meer voordelen. Berrie is zelf ondernemer en heeft vaker met dit bijltje gehakt, dat was duidelijk te merken. Daarnaast is hij goed thuis in de internetmarkt; heel handig aangezien Scooterland zich uitsluitend via internet profileert. En dan heb ik het nog niet gehad over de financiële expertise van Adcorporate. Die was ontzettend nuttig voor het financiële hoofdstuk van mijn ondernemersplan en natuurlijk voor de hele financieringsaanvraag.“

Duidelijk stappenplan

Het overnametraject nam in totaal zo’n zes maanden in beslag, maar de meest cruciale stappen werden midden in de zomervakantie gezet. “We kwamen op een heel ongelukkig moment in een stroomversnelling terecht, juist toen Berrie op vakantie was. Gelukkig kon ik hem ook op zijn vakantieadres prima bereiken; haast nog beter dan anders”, lacht De Graaf. Hij kijkt dan ook met een goed gevoel terug op het traject, ondanks het feit dat er toch meer tijd overheen ging dan hij in eerste instantie dacht. “Van tevoren had ik echt het idee dat een overname zo geregeld is. Adcorporate hielp me snel uit die droom en presenteerde een helder en realistisch stappenplan met het bijbehorende financiële plaatje. Die duidelijkheid en eerlijkheid zijn heel belangrijk. In het begin vroeg ik me af of al die formaliteiten wel nodig waren, maar achteraf ben ik blij dat we het zo hebben aangepakt.”