“Om concrete stappen te zetten heb je een adviseur nodig die rationeel kan denken.”.

Wanneer er frictie ontstaat tussen compagnons binnen een bedrijf, is het niet ondenkbaar dat hun wegen scheiden. Dat kan een moeizaam traject zijn. Sander Hoevenaars ondervond dat emoties niet thuishoren aan de onderhandelingstafel.

Sander Hoevenaars werkte al jaren met beeldschermcommunicatie voordat hij zelfstandig ondernemer werd. In 2003 zette hij de stap om zelf aan de slag te gaan. Met Digital Signage Innovators verzorgde hij samen met zijn compagnon server based informatiedisplays en narrowcasting voor Nederlandse multinationals en diverse hotels. Vanaf 2010 zag het bedrijf de cloud steeds meer terrein winnen.

“Die verandering was goed merkbaar”, vertelt Sander. “De vraag naar cloud based oplossingen kwam snel opzetten. Toen hebben we een tweede bv opgericht om een clouddienst op te richten als antwoord op die vraag.”

CloudScreens
Die tweede bv werd CloudScreens, in 2012. Sander en zijn compagnon benoemden een van hun freelancers tot medeaandeelhouder. “Hij was als ontwikkelaar werkzaam, mijn compagnon verzorgde intern management en ik was vooral buiten de deur actief. Dat ging prima”, meent Sander. “Maar vanuit het contact dat ik met klanten had kreeg ik hun behoeftes veel beter mee dan de rest. Ik merkte dat we moesten blijven doorontwikkelen om voorop te blijven lopen. Die ernst zagen zijn compagnons veel minder in.”

De meningsverschillen groeiden; de irritaties onderling ook. “Je zag dat dat invloed had op onze resultaten. Toen heb ik voorgesteld een coach in te schakelen die individueel en gezamenlijk met ons aan de slag zou gaan”, legt Sander uit. “Tijdens het intakegesprek bleek dat mijn compagnons niet meer wilden samenwerken. Dus ofwel ik moest uitgekocht worden, of ik moest hen uitkopen.”

Emoties
Beide partijen namen een overnameadviseur in arm. “Ik kende de positieve verhalen over Berrie en Adcorporate al. Bij de intake werden die verhalen bevestigd: Berrie leek me een man die het spel snapt en mij goed kon bijstaan”, stelt Sander. Dat bleek nodig te zijn. “Mijn compagnons zaten met veel emotie aan de onderhandelingstafel. Ik wilde ‘mijn’ bedrijf graag voortzetten, maar zij vonden dat onbespreekbaar. Alle antwoorden waren doordrenkt van emotie. Hun adviseur kon die ban ook niet doorbreken.”

Na een lang en moeizaam traject hakte Sander de knoop door. “Ik zei: ‘koop mij maar uit.’ Dat hebben ze uiteindelijk gedaan.”

Rationeel
Sander kijkt terug op een lastig proces. “Om concrete stappen te zetten heb je aan beide kanten een adviseur nodig die rationeel kan denken. Het verschil tussen Berrie en hun adviseur was daarin goed merkbaar. Ik ben blij dat Berrie me heeft kunnen ondersteunen als constructieve sparringspartner.”

En het traject heeft misschien zelfs tot nieuwe inspiratie geleid voor Sander. “Ik wil bedrijven nu gaan begeleiden om hun business model aan te passen aan de moderne tijd. Ook conceptueel. Daarom ben ik het idee om business innovator te worden verder aan het uitwerken. En zal hiermee een nieuwe onderneming gaan starten.”

Disclaimer: i.v.m. privacy zijn de (bedrijfs)namen in dit interview gefingeerd