“Mede dankzij Adcorporate blijft het Sprookjeshof geopend”.

Attractiepark Sprookjeshof is al tientallen jaren een begrip in Zuidlaren, gelegen in het noorden van de provincie Drenthe. Vanaf 1981 was de familie Tolner ruim 30 jaar de drijvende kracht achter het park. Vader, moeder en later ook hun drie zonen werkten allemaal voor het familiebedrijf, dat is uitgegroeid tot een horeca- en attractiebedrijf dat jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers trekt. In de loop der jaren kreeg het Sprookjeshof meerdere keren te maken met tegenwerking vanuit de overheid. Het laatste conflict leidde uiteindelijk tot de verkoop van het bedrijf eerder dit jaar. Adcorporate begeleidde het verkooptraject.

Eind jaren 80 namen de drie zonen de taken over van hun ouders. Albert Tolner, de jongste van de drie broers, werd de woordvoerder namens de familie. Albert: “Mijn ouders namen het park over in 1981. Ze hebben toen direct geïnvesteerd, waarbij allereerst het restaurant-gedeelte werd opgeknapt. Via het eigen netwerk hadden zij relaties met diverse touroperators, waardoor ze direct een klantenkring konden opbouwen. Vanaf toen zijn we ieder jaar blijven investeren in de onderneming. Samen met mijn broers ben ik door blijven gaan op dezelfde voet als dat mijn ouders hebben gedaan, oftewel blijven vernieuwen.”

Indoor speeltuin

Albert vertelt verder: “Op het moment dat mijn broers en ik het park hadden overgenomen, was er nog geen indoor speeltuin, wat betekent dat de omzet gemaakt moet worden in de zomermaanden. Wanneer het dan een zomer lang minder goed weer is heb je direct een slecht jaar. Het was een logische stap om ook een binnenspeeltuin te realiseren. In 1997 was de grond daarvoor beschikbaar en de plannen voor de bouw werden gemaakt. Helaas kregen we niet de benodigde medewerking van de Raad van State. Het bestemmingsplan hebben we meerdere keren aangepast, zonder enig resultaat. De ambtenaar die destijds verantwoordelijk was heeft ons keer op keer tegengewerkt. Op een gegeven moment ontstond hier ook binnen de overheid onenigheid over, waarna de verantwoordelijke ambtenaar aan de kant werd gezet. Dat pakte goed uit voor ons. In 2009 zijn we gestart met de bouw van de hal en op 30 april 2010 werd deze geopend.”

Sluiting van het park

Mede dankzij het indoor gedeelte wordt het Sprookjeshof goed gewaardeerd door ouders en kinderen. Albert: “Het park zorgt voor plezier, maar is vooral ook veilig. Voor dat laatste hebben we ook altijd veel aandacht gehad. De Voedsel- en Warenautoriteit, die toeziet op de veiligheid bij attractieparken, kwam in 2012 bij ons langs voor een controle van de binnenspeeltuin. Op dat moment waren wij al twee jaar bezig met het verkrijgen van veiligheidscertificaten voor de diverse speeltoestellen. Twee jaar lang hebben wij iedere keer aan onze plicht voldaan, door de nodige stukken op tijd aan te leveren bij de Voedsel- en Warenautoriteit. Zij gaven echter keer op keer geen reactie terug. Na het bezoek in 2012 werd ineens besloten om geen veiligheidscertificaten af te geven voor een aantal van onze speeltoestellen, welke vervolgens werden gesloten. Daarbij komt dat de regels die zij hanteren volgens ons niet correct zijn en bovendien ongelijk worden toegepast. Nog eens twee jaar hebben wij hierover gesteggeld met de overheid, totdat we er in augustus 2014 genoeg van hadden. Wij waren de strijd met de overheid zat; het haalde het plezier uit het ondernemen. Het leidde tot de beslissing om het park te sluiten per 1 januari 2015. We zagen ons genoodzaakt om een signaal af te geven aan Den Haag.”

Het Sprookjeshof en Adcorporate Noord-Nederland hadden voor die tijd al vaker contact over de toekomst van het park en een eventuele verkoop. Vanaf de zomer van 2014 raakten de zaken in een stroomversnelling. Albert: “Ik kende Marcel Gritter van Adcorporate al langere tijd. In september 2014 hebben we onze situatie besproken. Voor ons waren er twee opties: we vinden nog een koper voor 1 januari 2015 of we sluiten de boel. Voor het vinden van een koper hebben we de hulp van Adcorporate ingeschakeld.”

Zoektocht naar een koper

Adcorporate kreeg een harde deadline mee in de zoektocht naar een koper. Albert: “Interesse was er genoeg maar een geschikte koper werd niet direct gevonden. In december 2014 waren we nog met twee partijen in gesprek. De deadline kwam dichterbij en we hebben de partijen gevraagd om een bod uit te brengen. Eén bieding was zodanig dat we hierop voort konden borduren. Adcorporate voerde namens ons de onderhandelingen. Omdat december een drukke maand is was het nodig om de deadline op te schuiven naar 1 februari. We werden het eens over de transactie en hebben afspraken gemaakt waar wij tevreden over zijn. De samenwerking met Adcorporate verliep prettig, zij waren echt persoonlijk betrokken. Adcorporate heeft in korte tijd een geschikte koper gevonden en er daarmee mede voor gezorgd dat het Sprookjeshof open blijft.”

De nieuwe eigenaar van het Sprookjeshof heet Tjebbe Haringa, iemand met veel ervaring in de attractiewereld. Albert: “Hij heeft veel nieuwe ideeën om aan het Sprookjeshof toe te voegen en dat is alleen maar goed. Wij blijven als familie nog betrokken om alles goed over te dragen, ook voor onze zoon, die bedrijfsleider blijft bij het Sprookjeshof. Voor ons als familie is het prettig om weer rust in ons hoofd te hebben. Het werk was onze hobby maar het is fijn dat we nu de tijd gaan krijgen voor andere dingen.”

Lees hier het interview in onze nieuwsbrief.