“Een moeilijke, maar weloverwogen beslissing”.

Fair Food Company doet al jaren de catering op festivals als Mysteryland en Lowlands en is ook actief op zakelijke evenementen. Machiel de Boer en zijn compagnon Sjoerd Kops namen vorig jaar het besluit om hun duurzame cateringbedrijf te verkopen. Zij zagen zich genoodzaakt een keuze te maken aangezien het bedrijf grote vormen aan begon te nemen. De keuze viel op verkoop. Een moeilijke, maar weloverwogen beslissing. Machiel: “We gingen op zoek naar een koper die met ons op één lijn zou zitten wat betreft duurzame catering. Geen makkelijke opgave om deze te vinden. We vonden in Adcorporate de juiste partner om ons te helpen bij deze zoektocht. Zij vonden voor ons ECO events. Daarmee is een samenwerking ontstaan en uiteindelijk zal deze partij ook Fair Food Company overnemen.”

Machiel de Boer en zijn vennoot ontvingen een verkoopprofiel van Adcorporate per mail toen zij bezig waren met de verkoop van een ander cateringbedrijf. Het profiel had indruk gemaakt. “Hoe Adcorporate zich opstelde, beviel me enorm. Ze kwamen zeer professioneel over. Er zijn ook wel partijen die gespecialiseerd zijn in het begeleiden van overnames binnen de horecabranche, maar de manier van werken van deze partijen spreekt me niet aan. Ze hebben een afwachtende houding, dit in tegenstelling tot Adcorporate, die zelf actie onderneemt. En dat is precies wat ik wilde: een partner die actief voor ons op zoek zou gaan naar een koper.”

Zware dobber

Machiel: “Tijdens het eerste gesprek met Berrie Abelen en Marjon Cremers van Adcorporate maakte ik duidelijk dat ik het bedrijf volledig wilde verkopen. We zijn vervolgens ook samen het traject ‘verkoop’ ingegaan. Het was een bijzonder prettige samenwerking. Ik schetste een duidelijk profiel van het type koper dat ik wilde. Daarbij had ik wel wat wensen en eisen. Het was voor mij erg prettig dat Adcorporate zich te allen tijde neutraal, professioneel en positief opstelde. Uiteindelijk bleek dat we aan verkopen een zware dobber hadden, mede door de recessiegevoeligheid van de horecabranche en de concurrentie in de festivalmarkt. Daarnaast had ik geen goed gevoel bij de grotere landelijke cateraars waar we zijn geweest. De waarde die ik hecht aan duurzame catering voelde ik niet bij hun terug.”

Groene partner

Machiel: “In de periode dat wij ons op gingen maken voor een nieuw festivalseizoen kwam Marjon met ECO events. Wij maakten kennis met deze partij. Al snel bleek dat de financiële mogelijkheden van deze partij beperkt waren. De klik was er wel, dus gingen we nadenken over andere constructies. Uiteindelijk is er een licentieovereenkomst voor een periode van 5 jaar afgesloten. Daarbij is de insteek dat er gedurende deze 5 jaar overgegaan wordt tot overname van Fair Food Company door ECO events. De financiële expertise van Adcorporate is bij het gehele proces van onmisbare waarde geweest.”

1 januari 2011 is de verbintenis ingegaan en Machiel is zeer tevreden over de huidige gang van zaken. “Ik ben nog betrokken bij het bedrijf en kan op deze manier de operationele taken steeds meer uit handen geven. Daarnaast zitten Fair Food Company en ECO events op het gebied van duurzame catering perfect op één lijn. Ik zie de toekomst dan ook vol goede voorspoed tegemoet!”