“De overweldigende belangstelling gaf een lekker gevoel”.

Als je aan de leiding staat van een handelaarsbureau in agrarische productierechten, ligt een overname van een bedrijf in beveiligingsinstallaties niet direct voor de hand. Paul Donkers van Agripunt waagde desondanks de sprong.

Als mede-eigenaar van Agripunt was het ondernemen hem niet vreemd, maar Paul Donkers had nooit direct de ambitie om ook de beveiligingsinstallaties in te gaan. Toch mocht hij zich vanaf 2011 ook eigenaar noemen van wat later BpN Groep zou heten. “Door verschillende omstandigheden, waarvan de crisis een belangrijke was, hebben mijn compagnon en ik dat bedrijf overgenomen”, geeft Paul aan. Geen logische stap, maar een ondernemer draait daar zijn hand niet voor om.

Ondernemersgeest

Dat die ondernemersgeest goed van pas kwam, bleek na de overname. “We kwamen erachter dat er een stevige reorganisatie nodig was, zowel in het personeelsbestand als op financieel en juridisch vlak. Zo hebben we het bedrijf gezond proberen te maken. Dat heeft tot en met 2014 geduurd”, stelt Paul. “En gelukkig is dat een succes geworden.”

De werkzaamheden van Paul bij BpN Groep waren vooral op strategisch vlak. “Toen het bedrijf echt goed ging draaien werd mijn bijdrage steeds minder. Ik wilde bovendien ook meer tijd steken in Agripunt, als primaire activiteit. Daarom hebben we begin 2017 afgesproken dat we BpN Groep zouden gaan verkopen.” Om dat in gang te zetten gingen Paul en zijn compagnon op zoek naar een partner in bedrijfsovernames.

Geschikte partner

Bij een bijeenkomst van de BoBB werd hun aandacht gefocust op zo’n partner. “Één van de sprekers op dat symposium was vol lof over Adcorporate. Als sterke punten werden bijvoorbeeld de professionaliteit, goede referenties en ervaring met klanten van omvang genoemd. Wij hadden toch ook een serieus bedrijf met aardig wat personeel, omzet en groeimogelijkheden. We hadden het idee dat veel makelaars zich op een kleinere markt focussen. En bij de bank voelden we ons ook niet zo thuis. Daarom dachten we dat Adcorporate een geschikte partner zou zijn.”

Nadat het contact gelegd werd, volgde een persoonlijk gesprek met Berrie. “Die maakte een deskundige indruk. Bij een concullega hadden we dat idee wat minder. De referenties en aanpak van Adcorporate spraken ons aan.” Na diverse gesprekken en de eerste waarderingen werd het bedrijf op de markt gebracht. “En de interesse was enorm”, legt Paul uit. “Maar voor ons was het belangrijkste dat de beste koper voor het bedrijf kwam. Niet de hoogste som geld.”

Tevreden

Uiteindelijk werd die koper gevonden in TwoGrow BV. “Door de manier waarop het traject is verlopen, Berrie’s begeleiding en de geschikte koper zijn we ervan overtuigd dat dit een goede overname is geweest”, stelt Paul. “Daar heeft ook aardig wat tijd in gezeten, waardoor ik minder aan mijn eigen hobby’s ben toegekomen; deltavliegen bijvoorbeeld. Dat ga ik in 2019 ruimschoots inhalen!”