“De ondersteuning van Adcorporate was onmisbaar”.

De familie Stuurwold kent een lange bakkerstraditie, met meerdere generaties die een eigen bakkerij exploiteerden. Luc Stuurwold startte zijn eigen bakkerij in 1992, met een winkel aan de Schootsestraat in Eindhoven. De focus werd al snel steeds meer verlegd naar verkoop aan derde kanalen, zoals ziekenhuizen, instellingen en horeca- en cateringbedrijven. In 1995 verhuisde het bedrijf naar een modernere productielocatie, met een productieruimte van 500 m2 en een klein kantoor. Hier bleef Stuurwold Bakkerij 15 jaar gevestigd. Daarnaast werden meerdere winkels geopend op verschillende locaties, maar steeds niet met het gewenste resultaat. Stuurwold Bakkerij kende meer succes met de toelevering aan derde kanalen.

Luc Stuurwold: “In 2008 kregen we het moeilijk. We raakten geen klanten kwijt maar vanwege de kredietcrisis werd er minder afgenomen. We hadden voldoende productieruimte, dus gingen we op zoek naar nieuwe klanten. Al snel raakte onze productiecapaciteit weer volledig bezet. In 2010 kregen we de kans om over te stappen naar een grotere locatie bij Eindhoven Airport. Ik heb toen snel gehandeld, en op basis van de verwachte groei van het bedrijf nam ik de beslissing om de kans aan te grijpen. In plaats van 500 m2 hadden we ineens 1700 m2 productieruimte, en daarbij ook 700 m2 kantoorruimte.”

Impasse

Na de verhuizing in 2010 groeit de omzet van Stuurwold Bakkerij gestaag door, totdat in 2013 weer de orders teruglopen. Luc: “De omzet daalde snel tot een te laag niveau. Voor mij was het duidelijk dat er echt iets moest gebeuren. Ik was reeds bekend met de activiteiten van Adcorporate en dit was voor mij het moment om een goed gesprek met hen aan te gaan.” Luc initieerde een gesprek met Berrie Abelen van Adcorporate. Berrie: “We hebben gesprekken gevoerd met Luc en de cijfers van Stuurwold Bakkerij geanalyseerd. Het bedrijf zat in een impasse; we hebben verschillende opties op een rij gezet om daar uit te komen. Het knelpunt was de verkoop, oftewel het gebrek aan omzetvolume. Veel ondernemers gaan direct snijden in de kosten wanneer er druk staat op de resultaten, maar het is beter om eerst in te zoomen op de mogelijkheden tot het verhogen van de omzet. Voor Stuurwold Bakkerij was het samenvoegen van de productie met een andere bakkerij de beste optie. Met een bakkerij die dezelfde problematiek kende, en die wilde verhuizen naar de locatie van Stuurwold Bakkerij. Deze locatie is relatief nieuw, volledig up-to-date en bovendien werd slechts 30% van de productiecapaciteit benut.”

Overname

Adcorporate en Stuurwold Bakkerij werkten samen verder aan een verdere uitwerking van de bedachte oplossing. Berrie: “We kwamen al snel in contact met Bakkerij Schellens, een bakkerij die in 2013 is overgenomen door een investeringsmaatschappij. Een organisatie met veel kennis van commercie en concepten, maar in mindere mate van bakken en brood. Na het voeren van gesprekken stelden we vast dat een combinatie van de twee bakkerijen goed zou kunnen uitpakken. Stuurwold Bakkerij kan door middel van de overname van de productietak van Bakkerij Schellens de productiecapaciteit verhogen, maar ook de marketing en sales structureel invullen. De huidige eigenaar van Schellens houdt zich met name bezig met de verdere uitbreiding van de Schellens winkels (momenteel 25 franchisenemers) en het binnenhalen van grootzakelijke klanten. Voor alle klanten geldt dat Stuurwold Bakkerij de productie verzorgt; daarvoor zijn een aantal productielijnen en het personeelsbestand van Schellens overgenomen.”

Onmisbaar

De toegevoegde waarde van Adcorporate werd voor Luc al snel duidelijk: “Ik vond het prettig om een onafhankelijke adviseur te betrekken bij het traject. Deze stelt namelijk de belangen van beide partijen voorop, waardoor alles open en eerlijk kan verlopen. Daarbij was voor mij de inhoudelijke ondersteuning van Adcorporate onmisbaar, met name op economisch, financieel en juridisch gebied. Voor de onderhandelingen met Schellens hebben we enkele maanden de tijd genomen, niet omdat we het niet eens werden op prijs, maar om de voorgenomen samenwerking goed uit te werken.”

Berrie vult aan: “In overleg met de bank hebben we de benodigde overnamefinanciering gerealiseerd. We presenteerden een uitgebreid businessplan, waardoor de betreffende accountmanagers al snel enthousiast werden. De verdere uitwerking heeft geleid tot boeiende discussies waarbij echter altijd het positieve gevoel overheerste.”

De cirkel rond

Luc Stuurwold: vanaf januari dit jaar zijn we stap voor stap de plannen gaan uitvoeren. In het weekend van 27 en 28 juni hebben we de productie, als ook de inkoop, IT en automatisering samengebracht. Zowel wij als Schellens hebben een behoorlijk groot klantenbestand, waardoor we op het gebied van logistiek voor nieuwe uitdagingen staan. Ook zijn we nu al bezig met een stukje uitstraling en positionering. Vooralsnog behouden we onze eigen bedrijfsnamen en bedienen we onze eigen klanten.” Adcorporate blijft betrokken bij het traject. Berrie: “Zowel op verzoek van de bank, die het prettig vindt dat Adcorporate cijfers kan vertalen naar praktische informatie over de bedrijfsvoering, als op verzoek van Luc die het als uitdagend ervaart zich meer te verdiepen in de samenhang tussen het bakken van brood en de financiële resultaten hiervan. Voor zowel de korte als de lange termijn geldt dat we nog diverse stappen moeten nemen, zowel productiematig als ook economisch en bedrijfsmatig. Ook hierbij blijft Adcorporate betrokken; dit alles met als einddoel om op lange termijn een bedrijf te creëren met continuïteit en waarde, geschikt voor overname of verkoop. Dan is de cirkel rond.”