Carolien Verkerk verkocht na 20 jaar haar aandelen in Dotcombusiness.

Wat als je als directie niet meer dezelfde visie hebt voor je bedrijf? Dan ga je kijken of je elkaar toch nog kunt vinden met bijvoorbeeld een coaching-traject. Als het advies uiteindelijk is om uit elkaar te gaan, dan is het belangrijk om dit op de best mogelijke manier te doen. Zo besloot Carolien Verkerk na 20 jaar om haar aandelen in Dotcombusiness te verkopen. Adcorporate hielp haar bij dit traject.

Dotcombusiness
In 2001 is IT-bedrijf Dotcombusiness opgericht door Tom Verkerk en Luuk van de Berg. Ze waren toen beide al jaren werkzaam in de IT branche en wilde hun krachten bundelen. In 2003 is Tom’s vrouw Carolien erbij gekomen als rechterhand. Carolien: “Vlak na de start in 2001 is bij Tom helaas kanker ontdekt. Hij is tien jaar ziek geweest en is in 2010 overleden. We zagen dit aankomen en hebben daardoor met z’n drieën om de tafel gezeten. De vraag was; wat willen we met het bedrijf, want Luuk was Dotcombusiness begonnen met Tom en niet met mij. Maar omdat we al veel samenwerkten was het eigenlijk een natuurlijk proces én de aandelen zouden ook bij mij terecht komen vanwege vererving.”

Luuk en Carolien besloten om met z’n tweeën door te gaan. Op dat moment zijn ze allebei voor 50% directeur-eigenaar. “Het bedrijf groeide en het ging heel erg goed, maar de markt verandert, de mensen veranderen en wij zelf ook.” Na tien jaar gaf Carolien aan dat ze dingen anders wilde. Er werd een coach bij betrokken en ze gingen met de tips aan de slag. “Het ging met vallen en opstaan. Uiteindelijk werd duidelijk dat onze visie niet meer op één lijn lag. Het bedrijf was me te dierbaar dus op een gegeven moment ga je dan kijken hoe je uit elkaar kunt gaan.” Dit is het moment waarop Carolien de hulp inschakelt van Adcorporate.

Waardebepaling en onderhandeling
Op advies van haar accountant Ton Kersten nam Carolien contact op met Adcorporate om haar te begeleiden bij het verkoopproces van haar aandelen. En zo’n proces kán snel gaan. “Ik wist heel goed wat ik wilde en had het cijfermateriaal al klaar voor de waardebepaling. Ik deed zelf namelijk de financiële kant van het bedrijf en had zo een redelijk beeld van de waarde.” Het eerste gesprek duurde dan ook niet langer dan anderhalf uur. Dat was in september 2022.

Een maand later zat Carolien om tafel met Luuk én inmiddels een derde partij. “Luuk wilde toch niet alleen door en had een andere IT-partij erbij betrokken om gezamenlijk de aandelen over te nemen. Toen duurde het traject ineens langer.“ Met een extra partij erbij moest er een due diligence onderzoek komen. Dat wil zeggen dat er een dataroom moest komen en dat kost veel tijd.

“Omdat Adcorporate erbovenop zat is uiteindelijk op 22 december 2022 getekend. In maart van dat jaar had ik al voor mezelf besloten dat ik niet door wilde gaan. Maar om de rust in het bedrijf te bewaken konden we het tot dan nog niet communiceren, dus dan duren de maanden lang”.

De maand januari werkt Carolien nog voor Dotcombusiness. In februari gaat ze een paar weken naar Portugal om haar hoofd leeg te maken en alles te verwerken. “Er zit ook nog een emotioneel stuk aan verbonden. Je man heeft het bedrijf mede opgericht en je bent er toch 20 jaar bij betrokken geweest.” Eenmaal terug blijft Carolien het bedrijf ondersteunen, maar ze neemt steeds meer afstand. “Achteraf vond ik het heel fijn dat het zo geleidelijk aan ging. Zo kon ik rustig afscheid nemen. Ik heb toch alle collega’s zelfs aangenomen. En zeker in een klein bedrijf bouw je snel een band op met iedereen.”

Adcorporate hield de vaart erin!
Terugkijkend op het verkooptraject vond Carolien het erg waardevol dat het contact via Adcorporate liep én dat Berrie de gesprekken leidde. “Ik ben bij alle gesprekken erbij geweest, maar ik heb Berrie het woord laten doen. Ik ben een emotioneel mens en uiteindelijk is het ook gewoon een zakelijke transactie. Zeker met een derde partij erbij. Ook ben ik uit de wind gehouden bij verschillende e-mails. Dat wil zeggen, minder stress voor mij. Met de grote lijnen was ik het al eens, maar dan komen de punten en komma’s. Erg fijn dat Adcorporate dat heeft opgepakt en dat je het niet alleen hoeft te doen. Waar Adcoporate nog meer mee heeft gescoord bij Carolien? Doorpakken! “Korte lijnen en snel schakelen. Erg prettig dat ik niet zelf overal achteraan hoefde te gaan. Zeker ook als ik vragen had over het onderzoek, dan gaven ze aan hoe ik het beste kon reageren bijvoorbeeld. Ze hadden altijd de vaart in het achterhoofd.”

Even niets
En nu? Even niets. “De afgelopen 20 jaar verwerk je niet zomaar in een paar weken. Ik wil wel weer iets gaan doen want ik vind werken heel leuk en ik vind mezelf nog te jong om thuis te zitten.” Carolien is zich op dit moment aan het oriënteren. Ze wil niet zomaar ergens instappen dus ze neemt haar tijd. “Na de zomer zou het mooi zijn om een nieuwe werkzame stap te maken.” In de IT? “Nee, totaal iets anders. Ook al ligt daar mijn kennis en expertise. Dat is spannend, maar wel heel leuk!”

Tip van Carolien

“Bereid je goed voor en houdt die rode draad vast. Laat je niet leiden door emoties.”

Terug naar overzicht.