“Binnen twee maanden stond de handtekening op papier”.

Voor retailers heeft de opkomst van internet voor aardig wat uitdagingen gezorgd. Marc Boers zag in die dreiging juist nieuwe kansen. Hij besloot het familiebedrijf als franchisenemer achter zich te laten en zich te richten op zijn nieuwe passie: customer experience.

Marc Boers runde 29 jaar zijn eigen Expert-winkel. Hij nam het bedrijf over van zijn vader. In die 29 jaar maakte Marc heel bewust de opkomst van internet mee binnen de retailbranche. “Ineens kwamen klanten naar me toe met een A4’tje waarop prijzen stonden van internetaanbieders”, omschrijft Marc. “Ik dacht: ‘wat gebeurt hier nu?’ Voor retailers was dat natuurlijk vervelend. Maar van klanten is het eigenlijk wel slim om zo te dealen. Ik moest dan ook anders naar retail gaan kijken.”

Internet

Na een bezoek aan een seminar over internetmarketing was Marc ook overtuigd van de kracht van internet. “Ik verdiepte me in zaken als Google Analytics en Adwords. Daarmee kun je veel eenvoudiger de vinger aan de pols houden, merkte ik. Dat ging zó goed dat ik dat ook voor anderen ben gaan doen, als een soort consultancy. Puur vanuit nieuwsgierigheid en interesse. Ik zag kansen.”

Tegelijkertijd verloor Marc langzaam zijn interesse voor Expert. “In een franchiseorganisatie wordt veel door het hoofdkantoor bepaald. Dat maakt het ondernemerschap minder boeiend. Tegelijkertijd vond ik andere zaken juist steeds interessanter”, vertelt Marc. “Daarnaast zag ik concurrentie veranderen van lokaal naar nationaal, en nu zelfs globaal. Dat speelveld wordt steeds lastiger.”

Kans

Marc gaf bij Expert aan op zoek te zijn naar een nieuwe bedrijfsleider, die de zaak eventueel ook over zou kunnen nemen. “Terwijl die gesprekken liepen gaf Thom van Dijk aan ook interesse te hebben. Hij werkte al negen jaar in mijn team bij Expert en zag dit als de kans van zijn leven.” Marc schakelde vervolgens Adcorporate in. “Ik heb Berrie ooit een presentatie zien geven over waardebepalingen van een bedrijf. Dat vond ik erg interessant, dus heb ik Berrie om advies gevraagd.”

Berrie adviseerde door te gaan met het traject om te kijken of de interesse serieus was. “Dat bleek zo te zijn”, stelt Marc. “Ik kende de kandidaat-koper dus, maar ik dacht ook dat de kans op slagen groter was omdat hij uit de omgeving kwam. Het bod van Thom kwam uiteindelijk ook voldoende in de buurt van de vraagprijs.”

Afgerond

Vanaf dat moment ging het snel. “Berrie is een prima proceskatalysator. Hij had een tijdschema opgesteld en zag erop toe dat we daaraan bleven vasthouden”, legt Marc uit. “Hij zat iedereen achterna. Dat vond ik heel belangrijk. Daardoor kon het verkooptraject ook snel afgerond worden: binnen twee maanden stond de handtekening op papier.”

En zo was Marc franchisenemer af. “Ik ben nog wel commissaris bij Expert, maar kan me vooral richten op mijn interesses. Dankzij mijn ervaring bij Expert en verschillende opleidingen ben ik nu customer experience expert. Daar wil ik klanten mee gaan helpen.”

Marc blijft zijn kennis verrijken. “Ik kan moeilijk stilzitten. Ik ben 55, dus een pensioen zit er nog even niet in. Dat zou ik ook niet willen. De spanning van het ondernemen is me te leuk.”