“Adcorporate wist precies wat ik kon verwachten”.

Fortius werd in 1994 opgericht, inmiddels ruim 21 jaar geleden. Oprichter Peter van den Bos ontdekte de mogelijkheden van internet, nog voordat de rest van de wereld ermee kennismaakte (vanaf 1997). Hij bouwde zelfstandig aan online applicaties en langzaamaan wist hij zijn diensten steeds meer aan de man te brengen. Fortius werd uitgebouwd tot een stabiel bedrijf, met trouwe medewerkers en een vaste klantengroep. De markt veranderde continu en Fortius wist daar keer op keer goed op te anticiperen. In het najaar van 2014 zag Peter zich genoodzaakt om nieuwe belangrijke keuzes te maken, gericht op de langere termijn.

Vanaf 1998 werkte Fortius voor een vaste groep van trouwe klanten, waaronder grote spelers zoals Louwman & Parqui (importeur Toyota en Lexus) en PON Bicycle Group (internationale handelsorganisatie). Peter: “Wij richtten ons op langetermijncontracten. We zijn bewust een kleine organisatie gebleven, zodoende konden we snel inspelen op veranderingen in de markt. Onze klanten bedienden wij snel en flexibel, dat is altijd de kracht geweest van Fortius. Onze verdere pijlers waren een hoog opleidingsniveau van onze medewerkers en stabiliteit en beleid gericht op de lange termijn. We waren gespecialiseerd in back-end applicaties, automatisering op de achtergrond. Deze bouwden we allereerst op basis van de software van Progress 4GL en later met Sitecore, software op basis van Microsoft. De front-end ontwikkeling van bijvoorbeeld websites, dus de vormgeving die een gebruiker daadwerkelijk ziet, besteedden wij uit aan vaste partners.”

Veranderende vraag

De behoefte van de klanten van Fortius veranderde. Zij wilden steeds meer en het mocht steeds uitgebreider. Peter licht toe: “De laatste jaren kregen we steeds meer uitgebreide full-service aanvragen, oftewel opdrachten voor zowel back-end- als front-end ontwikkeling. Ook voorzie ik voor de komende jaren een toenemende vraag. Dit hield in dat we meer werkzaamheden moesten inkopen bij partners, wat we goed wilden coördineren om onze klanten de snelheid en flexibiliteit te bieden die zij van ons gewend waren. Het was te veel om bij te benen. We wilden graag aan de aanvragen voldoen maar we merkten dat wij daar niet optimaal toe in staat waren. Ik ben daarom verder gaan kijken en heb de opties op een rijtje gezet. Ook uitbreiding van de eigen dienstverlening met front-end ontwikkeling was een optie. Het specialiseren in ook front-end is echter een behoorlijke stap, waar we simpelweg niet de tijd en aandacht voor zouden hebben. We wilden onze vaste klanten snel een toekomstgerichte oplossing bieden. Daarbij hecht ik veel waarde aan de ontwikkeling van medewerkers. Binnen Fortius konden zij niet veel verder doorgroeien. We zagen in dat een overdracht naar een organisatie met meer slagkracht de meest positieve verandering zou zijn, voor zowel onze klanten als medewerkers.”

Peter vertelt verder: “In de markt waarin wij actief zijn is veel beweging op het gebied van bedrijfsoverdrachten, wel had ik een duidelijk profiel in mijn hoofd van de koper. Ik wilde absoluut de beste oplossing voor mijn klanten en medewerkers. Een kennis vertelde mij over Adcorporate en vanwege zijn goede ervaringen besloot ik om contact te zoeken met Adcorporate Oost-Brabant. Ik maakte kennis met Berrie Abelen en hij wist mij precies te vertellen wat ik kon verwachten van het overnametraject. Ik hield een goed gevoel over aan de kennismaking. Adcorporate heeft het tijdspad voor mij uitgestippeld en gaf precies aan waar zij van toegevoegde waarde konden zijn. Die duidelijke en eerlijke manier van communiceren heb ik als zeer prettig ervaren.”

Op alle fronten een geschikte koper

In de acquisitiefase bundelden Peter en Adcorporate de krachten om een geschikte koper te vinden. Peter: “Adcorporate heeft een uitgebreid netwerk, dat was voor mij ook reden om voor hen te kiezen. Naast de inzet van dit netwerk hebben we ook gekeken naar partners die ook ontwikkelen op basis van Sitecore. Adcorporate stelde de acquisitiebrieven op en maakten de afspraken met kandidaat-kopers. Adcorporate nam de leiding bij deze gesprekken en na ieder gesprek namen we de tijd voor evaluatie. Uit de gesprekken kwam één kandidaat naar voren, die op alle fronten een geschikte koper voor Fortius bleek te zijn. RedHotMinute was één van de Sitecore-partners die we hebben benaderd en de organisatie past precies in het profiel dat ik voor ogen had. RedHotMinute bouwt de meest veelzijdige online applicaties, heeft een full-service aanpak en werkt voor klanten als Efteling, Landal GreenParks en Kia Motors Europe. Ondanks de grootte van de organisatie is de structuur plat en de aansturing naar de medewerkers direct. Op de werkvloer heerst een echte ondernemingsgeest, net zoals dit bij Fortius het geval was. Tot slot is het belangrijk dat er voor de medewerkers voldoende doorgroeimogelijkheden zijn.”

Peter vertelt verder: “Adcorporate ondersteunde bij de onderhandelingen en al snel bereikten we een eerste akkoord in de vorm van de intentieovereenkomst. Ik voerde zelf de vervolggesprekken en Adcorporate hield op de achtergrond de voortgang in de gaten. De onderhandelingen duurden wat langer dan gedacht, met name vanwege de juridische aspecten die we moesten afhandelen. Uiteindelijk werd de overname in oktober van dit jaar afgerond. Het traject is nagenoeg precies zo verlopen als Adcorporate aan het begin heeft geschetst. Iedere stap werd zorgvuldig gezet en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.”

Peter tot slot: “Ik blijf voorlopig betrokken om de overdracht van klanten en medewerkers te coördineren. Wanneer alles tot mijn tevredenheid is doe ik een stapje terug. Ik blijf wel betrokken maar ga me ook op andere dingen richten. In beginsel is dat het benutten van mijn vrije tijd met bijvoorbeeld schaatsen en fietsen. Verder zie ik als ondernemer zijnde altijd kansen, dus we zullen zien welke uitdagingen er op mijn pad gaan komen.”