“Adcorporate begreep heel goed waar het om ging”.

In 2001 werd examencentrum CHECKbase opgericht. Onder leiding van oprichter Frans van Heeswijk groeide CHECKbase uit tot één van de vooraanstaande, erkende VCA-examencentra van Nederland. Veel opleiders kiezen voor CHECKbase voor het laten afnemen van de VCA-examens. Opleider VCA Nederland, onderdeel van KIWA NV, was één van de belangrijkste klanten van CHECKbase. Toen bekend werd dat KIWA een partij had overgenomen, met een VCA-examencentrum om VCA-examens te verzorgen, liet CHECKbase van zich horen. Het leidde tot een gesprek over een mogelijke overname. Frans van Heeswijk zocht daarbij deskundige begeleiding en kwam uit bij Adcorporate.

Frans van Heeswijk richtte CHECKbase op nadat hij 23 jaar actief was geweest als docent in het voortgezet onderwijs, en daarna 5 jaar als productcoördinator opleidingen bij een opleidings- en adviesbureau op het gebied van kwaliteit, Arbo en milieu. Frans: “In die laatste hoedanigheid had ik dagelijks te maken met examenbureaus. Gaandeweg groeide de interesse om dat zelf te gaan doen. Ik was van mening dat ik dat ook kon, en misschien wel beter…? Mijn toenmalige directeur heeft me geholpen bij de oprichting van Examencentrum CHECKbase. Doordat we groeiden ontstond er behoefte aan personeel en naast twee parttimers kwam ook mijn vrouw Willemien, die werkte als doktersassistente, bij de zaak terecht.

Duidelijk verhaal

In 12,5 jaar groeide CHECKbase uit tot een succesvol examencentrum, wat in de rest van de branche niet onopgemerkt bleef. Frans: “Onze klantenkring bestond uit een trouwe groep grote en minder grote opdrachtgevers. Eén van de grote klanten was Kiwa, o.a. bekend als certificatie-instelling, keuringsinstantie en trainings- en examenbureau. Zij maakten via VCA Nederland gebruik van onze expertise voor de VCA-examinering. Wij wisten dat zij die expertise op een dag zelf in huis zouden hebben. Op termijn hadden we wel een verkoop voor ogen en dit hebben we met KIWA besproken.”

Voor Frans en Willemien was het duidelijk dat zij een overnameadviseur in de arm moesten nemen. Frans: “Via Google gingen we op zoek naar een partner dichtbij huis en we vonden al snel Adcorporate. Het duidelijke verhaal op de website sprak ons aan en dus namen we contact op voor het maken van een afspraak. Inmiddels had ik ook contacten gelegd met een andere adviseur maar die heb ik na het gesprek met Berrie Abelen afgebeld. Wat we op de website lazen, hoorden we terug in het gesprek. We hadden er een erg goed gevoel bij.”

Slagvaardig gehandeld

Adcorporate maakte een waardebepaling en voerde samen met Frans de onderhandelingen. Frans: “We zaten niet van meet af aan op één lijn met Kiwa, maar later zijn de plooien onder aanvoering van Adcorporate gladgestreken. Toen er eenmaal overeenstemming en duidelijkheid was, is het verdere traject soepel verlopen.”

Frans vertelt verder: “Adcorporate begreep heel goed waar het om ging. Zij waren ook altijd bereid om dat in begrijpelijk taal toe te lichten. Met de punten die wij inbrachten werd ook altijd goed rekening gehouden. Uiteindelijk hebben we in een vrij korte tijd de overname afgerond. Adcorporate heeft daarbij slagvaardig en volgens een strakke planning gehandeld. Daar zijn we zeer tevreden over. Na de overname hebben we ons ingezet om alles goed over te dragen. Wij vinden het belangrijk om alles netjes af te werken. Voor vragen zijn we straks nog bereikbaar en verder gaan we genieten van een leven zonder werken.”

Terug naar overzicht.