Als u van plan bent uw eigen bedrijf te verkopen wilt u een koper vinden die bij het bedrijf past. Iemand die betrokken is bij het bedrijf en de naam van het bedrijf in stand houdt. Zeker wanneer uw achternaam in de bedrijfsnaam voorkomt wilt u dat diegene die het bedrijf overneemt de geschikte koper is. Bereidt u daarom goed voor bij de verkoop van uw bedrijf. Het nadenken over en opstellen van een kopersprofiel kan helpen in deze voorbereiding.

Een kopersprofiel opstellen
De eerste stap in de voorbereiding is het opstellen van een profiel voor het type koper dat u zou willen hebben. Dit is uw uitgangspunt in uw zoektocht naar een koper. De keuze valt op één van deze vier typen kopers:

  • De familiare koper. Iemand uit de familie koopt het bedrijf.
  • Strategische koper. Een eigenaar van een ander bedrijft neemt uw bedrijf over om strategische redenen.
  • Management Buy Out (MBO). Bedrijfsovername via een Management Buy Out houdt in dat iemand die binnen het bedrijf actief is (een deel van ) het bedrijf overneemt. Dit kan een partner, aandeelhouder of werknemer zijn. De financiering van een Management Buy Out is vaak een obstakel van de bedrijfsovername. Neem contact op voor advies bij de verkoop van uw onderneming.
  • Management Buy In (MBI). In tegenstelling tot bij een Management Buy Out koopt bij een Management Buy In een starter of particulier zich direct in. Hij neemt hierbij het bedrijf over en is direct (mede)aandeelhouder van de onderneming. In werkelijkheid is dit complexer dan het hier geschetst wordt.

Als het type koper bepaalt is gaat men geschikte kandidaten zoeken en benaderen. Adcorporate biedt verkoopbegeleiding in dit proces.