Als u overweegt uw bedrijf te gaan verkopen moet het in topvorm zijn. Bedenk daarom, hoe uw bedrijf er uit zal zien onder de microscoop van potentiële kopers. Als u enkele gebreken ziet in uw aangeboden kapitaal, is nu het moment om er iets aan te doen en alles op orde te krijgen zodat u de juiste kopers aantrekt en u er de beste prijs voor krijgt, wanneer het tijd is om het ‘te koop’ bord neer te zetten. Hier leest u onze 5 tips om uw bedrijf in topvorm te krijgen voor de verkoop.
Plan uw ‘exit strategy’
Wat zijn uw motivaties voor het verkopen van uw bedrijf? Bedrijfseigenaren, die hun bedrijf gaan verkopen, omdat ze hun loopbaan willen vervolgen met een nieuwe uitdaging, kunnen meestal de tijd nemen om een strategisch plan te ontwikkelen. Dit houdt in dat u een tijdlijn moet maken en doelen moet stellen. Wacht niet tot u klaar bent om met pensioen te gaan of tot u niet langer in staat bent om het bedrijf te besturen met het verkopen van uw bedrijf. Kopers maken er vaak gebruik van als de verkopers verplicht zijn hun bedrijf te verkopen door bepaalde factoren als ziekte of ouderdom.
Breng uw papieren op orde
Wanneer u een bedrijf verkoopt, is het aan te raden om een audit van de afgelopen jaren te maken. Dit kan wel een prijzige investering zijn, maar doordat u nu in staat bent om de winstgevendheid van uw bedrijf aan potentiële kopers te laten zien, is het dat zeker waard. Zorg wel dat alle rekeningen zijn betaald en alle rechtszaken zijn afgewikkeld. Houdt uw archief ‘up to date’ en laat geen dingen slippen in de laatste paar maanden onder uw leiding.
De voorjaarsschoonmaak
Dit is de tijd om alles schoon te maken en te zorgen dat alles er netjes uitziet, zodat u de beste indruk kunt maken bij potentiële kopers. Dof de boel op door de nodige reparaties te doen en door de apparatuur en armaturen te vervangen. Net als bij het verkopen van een huis, wilt u dat uw bedrijf er goed uitziet tegenover de potentiële kopers. Wanneer het er verwaarloosd uitziet, zal het niet aantrekkelijk zijn voor anderen.
Bepaal wat u gaat verkopen
Het verkopen van een bedrijf bestaat niet alleen uit het laten zien van de fysieke inventaris en alle activa die u bezit. Hierbij zijn de geschiedenis, de winstgevendheid, het concurrentievoordeel, het klantenbestand, de groeimogelijkheden, de intellectuele eigendomsrechten, de vergunningen en uitgegeven patenten minstens wel net zo belangrijk in de ogen van de koper. Wanneer uw bedrijf een onderdeel is van een groter bedrijf, is het aan te raden eens te kijken of u niet meer geïnteresseerd bent in het verkopen van aandelen van uw bedrijf in plaats van het verkopen van uw bedrijf in zijn geheel. Op deze manier kunt u nog wel een deel van uw bedrijf in bezit houden, zodat u nog steeds van de winst van de onderneming kunt meegenieten.
Weet wat uw bedrijf waard is
Bepaal hoe de huidige markt van uw bedrijf er voor staat, de economische trends en doe onderzoek naar de prijzen waar vergelijkbare bedrijven recentelijk voor zijn verkocht. Het is belangrijk om een goede waardebepaling van een professionele adviseur te krijgen, zodat u weet wat voor bod u kunt verwachten van een potentiële koper. Een professionele waardebepaling wordt erg gunstig beschouwd door potentiële kopers en kan ook juridische problemen voorkomen in het hele onderhandelingsproces. Deze waardebepaling kan u helpen bij het bepalen van de vraagprijs, maar dan nog steeds kan het erg moeilijk zijn om te besluiten wat uw vraagprijs nu precies wordt. Zet de prijs te laag en het kan zijn dat u veel mogelijkheden misloopt, zet de prijs te hoog en u kunt potentiële kopers wegjagen.
Het verkopen van een bedrijf is dan ook een langdurig proces dat een zorgvuldige voorbereiding vergt, voordat u zelfs nog maar aangekondigd hebt om uw bedrijf te verkopen. Maar bij het volgen van deze stappen kunt u er zeker van zijn dat u er klaar voor bent om uw bedrijf te verkopen en dat u weet hoe u de juiste koper voor uw bedrijf moet vinden.