Werkplek verkoopt bedrijf aan twee werknemers.

Als partner voor werkgevers en werknemers is Werkplek geen onbekende naam binnen de sectoren bouw en techniek. Regionaal is Werkplek als erkend uitzendbureau al heel wat jaren een stabiele factor voor het vinden van een goede match. Eigenaren Leo Cox en Jos Penders kwamen in 2014 in contact met Adcorporate om de verkoop van hun bedrijf te begeleiden. Drie jaar laten bleek het vinden van een passende koper een uitdaging.

Leo: “We ondervonden dat het bedrijf nog te afhankelijk was van ons. Daar besloten we eerst aan te werken.” In 2019 pakte adviseur en eigenaar van Adcorporate Berrie het traject met Werkplek opnieuw op.

Meer onafhankelijkheid
Na een aantal geïnteresseerde kandidaten kwamen Leo en Jos met een heel ander voorstel voor de verkoop van hun bedrijf. Twee werknemers waren bereid Werkplek te kopen. “Adcorporate bleef ons gedurende het gehele traject adviseren over de verkoop van ons bedrijf. Zij hadden immers de verwachtingen geschept dat het zou lukken. Dat is uiteindelijk ook gebeurd. Alleen niet met een externe partij.”

Na getoonde interesse aan Leo en Jos was werknemer Jeroen al eerder met Berrie in gesprek geweest over eventuele koop. In 2019 kwam Twan daarbij in beeld. Beide mannen hadden oren naar het kopen van het bedrijf. “Adcorporate regelt alles daar omheen. Van gesprekken voeren tot het opstellen van een intentieverklaring en het financieringsplan. De hele papiermolen.”

Bedrijf verkopen aan twee werknemers
Voor deze succesvolle verkoop hebben Leo en Jos verschillende aspecten aangepakt om het bedrijf onafhankelijker te maken. “We zijn een gemoedelijke, platte organisatie”, vertelt Leo. “Als eigenaar loop ik altijd rond en behandelen we elkaar allemaal gelijk. Medewerkers gaven zelf aan te afhankelijk te zijn van onze aanwezigheid. Uiteindelijk zorgden we ervoor dat iedereen een afgebakende taak kreeg. En is er uitval, dan kan een collega dat nu gemakkelijk overnemen.” Daarnaast blijven Leo en Jos nog betrokken bij het bedrijf totdat de verkoop helemaal rond is.

Ingroei-scenario voor verkoop aan werknemers
Als een kandidaat-koper niet de volledige financiering in één keer voor zijn rekening neemt, zijn er alternatieve financieringsmogelijkheden. Zoals het ingroei-scenario dat Werkplek gebruikt. Geen probleem zolang de verkopende partij het daar ook mee eens is. “Er is nu 20 procent verkocht. Over enkele jaren wordt dat nog eens 29 procent. En uiteindelijk nemen ze 100 procent van de aandelen over.”

De lengte van een traject maakt voor Adcorporate niet uit. Totdat de verkoop helemaal rond is, blijft Berrie betrokken bij de verkoop van Werkplek.